Publikace a zdroje o udržitelné architektuře

Rozcestník zdrojů na aktuální témata v udržitelnosti v architektuře. Adaptační opatření, cirkulární architektura, uhlíková stopa, energetická efektivita, certifikace udržitelnosti a další oblasti.

Rozcestník

Kategorie metodik

Aktualizované publikace a zdroje o metodikách udržitelné architektury

ESRS – European Sustainability Reporting Standards

EU – Evropská komise, EFRAG
Developeři, Veřejná správa, Veřejnost
povinná EU
2024
angličtina

Standardy ESRS podrobně specifikují, jakým způsobem mají společnosti vykazovat informace o udržitelnosti a zavádí jednotné standardy pro vykazování, které mají zajistit konzistenci a srovnatelnost dat mezi různými společnostmi. Tento rámec zahrnuje podmínky týkající se toho, jakým způsobem mají být informace strukturovány, jaké ukazatele a metriky mají být použity a jakým způsobem mají být prezentovány. Navazují na CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive. Stanovují mimo jiné požadavky na vykazování detailních informací o přímých a nepřímých emisích CO₂, energetické náročnosti budov, spotřebě materiálů a výrobků na stavbách a produkci odpadů, včetně podílu primárních, druhotných a biologických materiálů ve vstupech a využití (opětovné použití, recyklace) oproti likvidaci v odpadových tocích, spotřebě vody, ochraně biodiverzity a dalších faktorech udržitelnosti, které jsou zásadní pro hodnocení a zlepšení udržitelnosti budov. Zvlášť významným povinným ukazatelem pro stavební a developerské společnosti jsou nepřímé emise (Scope 3), které vznikají v dodavatelském řetězci (z těžby surovin, výroby a přepravy materiálů, výstavby a oprav).

Manuál participativního bydlení

Fakulta sociálních studií MUNI, Fakulta architektury ČVUT, Sociologický ústav AV ČR, Arnika, Fakulta umění a architektury TUL
Veřejnost, Veřejná správa, Architekti
doporučená
2023
čeština

Cílem manuálu je pomoci zájemcům realizovat ve spolupráci s dalšími domácnostmi projekt participativního bydlení. Nedostupnost bydlení se dotýká stále více obyvatel. Receptem na řešení není jedna konkrétní cesta, ale kombinace různých opatření a vytváření nových forem bydlení. Mezi taková řešení patří i participativní bydlení, v němž obyvatelé spolupracují s dalšími domácnostmi a zapojují se do přípravy a provozu bydlení. Sousedská spolupráce a sdílení některých aspektů bydlení může přinést ekonomické, sociální i ekologické benefity. Participativní bydlení ale není jen o spolupráci sousedů. Z obyvatel se koordinací s dalšími domácnostmi stává jeden z důležitých aktérů výstavby a správy bydlení.

Metodická příručka participativního bydlení

Fakulta sociálních studií MUNI, Fakulta architektury ČVUT, Sociologický ústav AV ČR, Arnika, Fakulta umění a architektury TUL
Veřejnost, Veřejná správa, Architekti
doporučená
2023
čeština

Metodika představuje obyvatele jako aktéry výstavby a správy bydlení, jako sousedy a jako přirozené partnery obce. Jejím cílem je nastínit možnosti, jak mohou obce podporovat a rozvíjet participativní bydlení a diskutovat limity, které s tímto přístupem souvisí. Participativní bydlení znamená, že na přípravě projektu bydlení nebo jeho části, na investici, případně na správě bydlení spolupracují obyvatelé. Existuje řada důvodů, proč obyvatelé vstupují do projektů participativního bydlení: reakce na snižující se dostupnost bydlení, snaha zlepšovat kvalitu bydlení a jeho architektonickou podobu, zvyšování odolnosti vůči klimatické krizi či snaha zkvalitnit sousedské vztahy. Spoluprací a koordinací domácností se proměňují vztahy ve výstavbě a správě bydlení. Obyvatelé nejsou v této situaci pasivními příjemci obecní politiky bydlení, ani individuální nezávislé domácnosti, které svou situaci v otázce bydlení řeší pouze na trhu s bydlením.

Metodika Sociální bydlení – příprava projektů

Sociologický ústav AV ČR, Fakulta architektury ČVUT, Masarykův ústav vyšších studií ČVUT
Veřejná správa
certifikovaná metodika MPSV
2017
čeština

Smyslem metodiky je pomoci provozovatelům sociálního bydlení – především subjektům veřejné správy – zorientovat se v problematice pořizování sociálního bydlení, respektive nájemního bydlení pro vymezené skupiny obyvatel, které si nejsou na volném trhu schopny opatřit bydlení vlastní, a to především z pohledu obstarávání staveb pro tento segment bydlení. Obce mají možnost seznámit se s navrhovaným systémem ověřování kvality, správy i výstavby sociálního bydlení na svém území. Uvedená doporučení mimo jiné slouží k sestavení sociálního konceptu staveb a jejich stavebního programu. Cílem bylo připravit metodický postup (5 částí) včetně uvedení série uplatnitelných nástrojů a modelových příkladů, které by rozhodování při pořizování sociálního bydlení zjednodušily a které by zároveň vedly ke kvalitním a dlouhodobě udržitelným řešením. Metodika by měla subjektům činným v oblasti sociálního bydlení umožnit optimalizovat zadávání projektů a současně stavby sociálního bydlení vhodně zapojit do fyzického i sociálního plánování a správy obcí tak, aby splňovaly požadavky na moderní současné bydlení.

Metodika identifikace tržního selhání v oblasti bydlení

Sociologický ústav AV ČR, Fakulta architektury ČVUT
Veřejná správa
metodika MMR
2017
čeština

Cílem metodiky je identifikovat selhání trhu bydlení, a to jak na úrovni obcí ČR, tak na úrovni jednotlivých domácností, které má posloužit pro prokázání potřeby veřejné podpory v oblasti sociálního bydlení. Metodika má sloužit obcím, ale také státním orgánům pro efektivní rozdělování dotací v oblasti sociálního bydlení, které bude zároveň v souladu s platnými evropskými regulacemi o provozování sociálního bydlení jako služby obecného hospodářského zájmu, tj. v prokazatelném případě tržního selhání. Metodika se výhradně věnuje identifikaci tržního selhání na trhu bydlení, které opravňuje dle požadavků Evropské komise k podpoře sociálního bydlení jako služby obecného hospodářského zájmu, tedy pouze nástrojům v oblasti bytové politiky.

Metodika pro plánování ve městech procházejících procesem smršťování

Fakulta životního prostředí ČZU
Veřejná správa
certifikovaná metodika MMR
2022
čeština

Metodika identifikuje postupy pro územní plánování, které přispějí ke zvládnutí nevyhnutelného smršťování měst pokud možno bez výraznějších negativních dopadů, které byly zaznamenány ve smršťujících se městech v zahraničí. Jedná se zejména o předcházení a omezení vzniku podvyužitých a nevyužitých lokalit a rezidenční segregace. Zlepšení plánování zvýší efektivitu obsluhy území veřejnou infrastrukturou, která je v nekoordinovaně se smršťujících městech často významným a obtížně řešitelným problémem díky nahodilému rozmístění nevyužitých objektů. Řízené smršťování je zároveň příležitostí k doplnění a zkvalitnění infrastruktur, které v území chybí a pro které by bylo jinak obtížné najít místo – často se jedná o tzv. "zelené" infrastruktury a veřejná prostranství, ale i dopravní infrastrukturu a podobně.

Stavebnictví a odpovědné veřejné zadávání – metodika

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Veřejná správa
doporučená
2023
čeština

Metodika je zaměřena na odpovědné zadávání veřejných zakázek ve stavebnictví.